torsdag 5. mars 2009

Slutt å sutre!

Til de som sutrer over at NSB sine tog er forsinket i dag, slutt å sutre!
Når en feil, slik som at en kjøreledning blir revet av så tar det tid å fikse og det MÅ fikses før flere tog kan passere, er det så forbanna vanskelig å forstå?

Hvis du punkterer med bilen din, kjører du bare videre uten å fikse? Hvis du sprenger motoren din, kommer du frem like fort som om du ikke hadde sprengt motoren?

Ting går galt og det må fikses før det kan brukes igjen, sånn er det bare.
Les nyheter før dere går på jobb og dere hadde sett at masse tog var innstilt og kunne dermed hoppet på en buss eller tatt bilen.

- Kjøreledningen tidligst reparert i formiddag
Togproblemer i morgentrafikken
----------------------------------------------------------------

28 Kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig!!! Lei av den sutringa.

Anonym sa...

Tosk! Man sprenger ikke hverken dekk eller motor hver dag eller i det minste like ofte som NSB's stog er forsinket/innstillt!! At ting går i stykker og må fikses sier seg jo selv, men om det hadde blitt satset litt mer offensivt på å vedlikeholde/oppgradere disse tingene så hadde jo også stabiliteten gått opp. Er det så jævlig vanskelig og forstå??!?

Anonym sa...

Skal ikke synke så langt ned at jeg kaller noen jeg ikke kjenner for tosk.. Så hei Geir..

"men om det hadde blitt satset litt mer offensivt på å vedlikeholde/oppgradere disse tingene så hadde jo også stabiliteten gått opp." og dette er NSB sin feil?

Anonym sa...

Når NSB selger en billett inngås det en avtale om at kjøper skal transporteres mellom A og B i henhold til oppsatt rute. Når NSB notorisk bryter denne avtalen er det all grunn til å klage.
Jeg foreslår at samtlige passasjerer tar en avtalt dag fri fra NSB - for å vise NSB hva vi mener om den såkalte tjenesten de leverer.
Det er fullstendig respekløst av NSB å ikke drive tilfredsstillende vedlikehold på utstyr slik at det etterhvert blir ustabilt og utslitt.

For min del kan hele NSB nedlegges, og det tror jeg faktisk mange hadde hatt fordel av!

Anonym sa...

"Man sprenger ikke hverken dekk eller motor hver dag eller i det minste like ofte som NSB's stog er forsinket/innstillt!!" det er vel heller ikke noen biler som blir utsatt for den samme påkjenningen som tog og kjøreledninger.
For en gjeng med sutreunger!

Anonym sa...

"For min del kan hele NSB nedlegges, og det tror jeg faktisk mange hadde hatt fordel av!"
Ja helt topp, la oss heller få mange flere titals tusen biler på veiene i oslo slik at østlendingene kan klage enda mere på veiene, dårlig brøyting og køer................

Anonym sa...

Instill hver 3. avgang sånn som Hurtigruta

Anonym sa...

Det er noe feil når NSB er bedre til å arrangere busstransport for passasjerer enn å få togene sine til å gå..!
NSB er kanskje den minst pålitelige tjenesteleverandøren i norge, at kundene syter da er en selvfølge.

Anonym sa...

Leser info fra NSB hver dag før jeg går til toget. Da er toget i rute. Men når det nærmer seg Oslo oppstår forsinkelsene. Det er heller ikke bare å hoppe på en buss til Oslo når du bor i Stange kommune.

Anonym sa...

Leste nettavisen før jeg gikk på jobb i dag så jeg tok bilen ;)

Anonym sa...

ikke alle har muligheten til å ta en buss, ikke alle som har bil heller. når man betaler så mye som man gjør må man kunne regne med at toget går som lovet. hvis ikke burde de gi tilbake deler av pengene. sånn er det med andre varer som ikke fungerer tilfredsstillende. jeg sjekker NSB.no hver dag når jeg står opp, men det hjelper meg jo ikke annet enn at jeg vet at resten av dagen kommer til å bli et "helvete". man får egentlig lyst til å bare bli hjemme, men det er ikke et alternativ når det skjer så ofte!

Anonym sa...

Jeg er ikke interessert i å stå opp enda tidligere enn jeg gjør, for å sjekke om NSB klarer å holde tidene sine! når man pendler, og betaler flere tusen for å ta tog, forventer man at toget skal få deg fra A til B den tiden det er satt opp! Personlig gleder jeg meg til å begynne å kjøre til jobb! Kommer jeg meg dit jeg skal, når jeg skal det! er veldig lei NSB nå!

Anonym sa...

NSB SUGER.... og hver jævla gang er det kjørelednigen eller strømledningen...kanskje bytte ut hele dritten da siden det er samme feil hver gang..dyre er de,men levere det vi betaler for kommer ikke på tale... heia nsb

Anonym sa...

I dette tilfellet kan man kanskje si at man bør vise overbærenhet med NSB. Men å si at kundene til NSB ikke skal klage er noe annet. Når man kjøper en tjeneste som har som mål å transportere enn mellom a og b på et gitt tidspunkt på en gitt tid og ikke dette blir gjort kan man klage.
At NSB fraskriver seg annsvaret ved å oppfordre brukere til å undersøke om tjenesten er tillgjengelig er forkastelig. Når forventer NSB at man skal stå opp for å være sikker på at man kommer fram i tide?

Anonym sa...

Det komiske er jo det at folk faktisk ikke forstår at det er NSB som er problemet men staten som ikke gir nok penger.
Men det er vel det at for noen folk så er det viktigst å klage litt, dette gjelder jo da spesielt østlendinger

Anonym sa...

Jeg ble rammet av dette i går og har forståelse for at det blir problemer når slike ting skjer. MEN det som er ille er følgende:
1. Jeg skulle ta toget kl. 17:21 mot Eidsvoll
2. Kl. 17:10 kom jeg inn på Oslo S og sjekket tavlene. INGEN forsinkelser var merket og mitt tog stod i rute.
3. Kl. 17:19 kom meldingen om at toget vile bytte fra sport 10 til spor 9.
4. Kl. 17:24 (3 min. etter det skulle gått) kom ny melding om at toget er 20-25 min. forsinket. Ny tid ble satt til 17:42.
5. Kl. 17:48 (står fortsatt 17:42 på skjermen) ble toget igjen flyttet fra sport 9 til 10. Det ble så gitt informasjon om at det bakerste settet skulle gå til Eidsvoll og forreste til Lillestrøm (lokalbanen).
6. Kl. 17:50. Rettelse om at det er det bakerste som går til Lillestrøm.
7. Kl. 17:53. Toget kommer .
8. Inne på toget kommer det ny kontra. Det er likevel det bakerste som går til Eidsvoll....

Mitt poeng er at mye er greit så lenge vi får korrekt og løpende informasjon. Dette er ikke første gang jeg opplever at forsinkelser meldes veldig sent og da er det som oftest umulig å velge andre transportmidler som f.eks. buss.

Anonym sa...

Jeg skulle på jobb i går og kom 3 timer for sent pga dette. slutt å sutre? faen din jævel, du var jo ikke med en gang. Jeg satt på toget i 2 timer lengre enn jeg skulle og når jeg først skulle få tog tok det over 1 time å få det til også. ikke noe informasjon noe sted. tapte mange hundre kroner pga NSB i går, og det skal de faen meg betale meg tilbake.

Anonym sa...

Er du helt dum? Ikke alle har mulighet til å ta buss eller bil. Når slikt som dette skjer hele tiden er dette en SYSTEMISK feil. Dersom det hadde skjedd "en gang i blant" hadde det vært en annen sak.

Anonym sa...

Jeg sto opp 0445 for å ta 0548 toget fra Kløfta til Skøyen. Toget kom ikke og det ble ikke gitt noen informasjon over høytaleranlegget. Jeg ringte etterhvert til NSB kundeservice, men der var det stengt. Istede fikk jeg en telefonsvarer som sa at alle tog var i rute. Toget kom enedlig etter en halv time. For ordens skyld legger jeg til at jeg ikke er et A-menneske.

Til de som vil kalle meg en sutrekopp fordi jeg synes dette er manglende service fra NSB, så hversågod. Det skal jeg klare å leve med.

Anonym sa...

Poenget er vel at de leverer en tjeneste? Vi betaler for denne tjenesten, og når de har en punktlighet på 35% er det vel lov å bli irritert??

Skulle likt å sett uttrykket deres om dere bestiller en taxi til et møte,og den kommer 1 time etter avtalt tid, og at dette skjer 65% av tiden din.

Ja, man kan fint benytte seg av en annen tjeneste, men det er ikke poenget.

Anonym sa...

Punktligheten til NSB er nok nærmere 90 % selv om enkelte mener noe annet. Statistikken er offentlig så det er bare å se. Finnes sikkert nekelte togavganer som er verre enn andre. Selv er jeg så heldig at togene jeg pendler med nesten har punktlighet på 100% Sjelden noe pes. Kom meg hjem akkurat i tide. Har selv opplevd togkaos en annen gang, men med en god bok og godt humør kommer man seg hjem uten å ødelegge dagen.

Anonym sa...

Du fekk nettopp 10 poeng av meg. Takk for at du er i stand til å tenkja, og ikkje sutra!

Anonym sa...

Tror nok bussreisende ville klaget om bussen ikke kunne kjøre omvei hvis f. eks. Mosseveien raste ut; men ville de vært like raske til å legge skylden på busselskapet? Det er vel større forståelse da for at operatør ikke er samme som infrastruktur-ansvarlig.

Anonym sa...

Flesteparten av de som sutrer over Nsb bor på østlandet, og det kan jeg til en grad forstå. Har selv pendlet med tog. Mengden av tog er mye større der enn andre plasser, så når noe skjer går det utover mange. Nå har det seg slik at på landsbasis så er pungtligheten nærmere 90%. Vedlikeholdet på bane nettet er det vel jernbaneverket som står for, ikke nsb. Vi rakker ikke ned på f.eks Time ekspressen, hvis veiene er stengt av en eller annen grunn. Nei da er det dårlig sikring for ras, dårlig brøyting osv. Vet av erfaring at togpersonalet får mye av kjeften når noe går galt og togene blir forsinket. Tror dere de ønsker å komme forsent til jobb og hjem. De gjør som oss andre. Så godt vi kan og litt til.

Anonym sa...

Hei!

Jeg jobber som lokfører i NSB og ser dette hver dag. I februar skyldtes ingen av innstillinger/forsinkelser NSB. Vi har for dårlig kjørevei, DET er det STORE problemet. Jernbaneverket har ansvar for infrastrukturen, når slike ting skjer som riving av kjøreledning rammer dette også alle andre togselskaper slik som f.eks Flytoget. Det er for tiden 11-12 togselskaper i Norge, de fleste godsselskaper. Dette rammer også dem, kundene får varene sine levert for seint. Etterslepet i vedlikeholdet har vokst til uante høyder i Norge, vi kjører på utslitte linjer. Ta f.eks Oslotunnelen mellom skøyen og oslo s. Den ble konstruert for ca 400 tog pr døgn, nå går det over dobbelt så mange tog pr døgn. Det sier seg selv at hvis et tog får problemer, får det dette store ringvirkninger for tog bakover i køen. Vi som jobber med dette er like frustrerte som dere, vi stamper i kø på linjene hver bidige morgen - men ingen vil ta ansvar for å betale for oppgraderinger og utbygging. Utbyggingen har rett og slett ikke gått i samme tempo som de økede togavgangene vi har hatt de siste 10 årene. Og fra 2012 skal togavgangene dobles...!!! Lykke til

Anonym sa...

Helt enig.. tar man bilen, regner man med å bruke samme tid hver dag? nei.. tar man bussen, ja man regner med at det kan være trafikk og ta litt ekstra tid. Det blir forsinkelser, sånn er det bare.. Jeg kan godt forstå frustrasjonen ved de store problemene (type flere timer), men forekommer faktisk ikke så ofte!

Dere i oslo området burde sammenligne kollektivtilbudet med resten av landet, så innser dere kanskje at å sutre over småforsinkelser er patetisk!

Anonym sa...

NAV - kaos
NSB - elendig service og punktlighet
Jernbaneverket - elendig vedlikehold
Helsevesenet - utrolig dyrt, lange ventelister
Skole - elendige studieresultater, klagende lærere
Kommunal saksbehandling - treg og omstendelig
Barnevern - utrolig dyrt, svært få fornøyde "brukere"

Noen som ser sammenhengen? Offentlig alt sammen. Noen sier ofte "ditt og datt er for viktig til å overlate til private". Jeg vuil heller si "for vikig til å overlate til det offentlige!

Anonym sa...

Ja! Legg ned hele jernbanen i Norge, Kjør bil alle mann. Da kan vi sitte i timevis i kø hver dag!!!!! Det rare er jo at folk tåler bilkø på over en time hver dag??...da er det ingen som klager på 10 eller 15 min forsinkelse.
Jeg forstår frustrasjonen til folk når det stadig er problemer i togtrafikken, men dette er resultatet etter prioriteringer fra våre kjære politikere. Så kan man jo PRIVATISERE hele jernbanen vil mange si. Ok, men da kan ikke kundene forvente at billettene blir billig. Tror faktisk ikke at det hjelper noe på forsinkelsen heller. Staten vil nå bruke mer penger på jernbane og veier, men folk kan ikke forvente at bedringene skjer over natten. Jeg er enig i at folk skal få returnert billettpenger når de ikke blir transportert til B, så får jernbaneverket og NSB krangle om hvem som tar regningen etterpå.
Når det gjelder sitteplass og refusjon av billetten på lokaltogene av den grunn, så er vel det et lite problem i forhold? Man betaler ikke for sete, det gjør du på lengre strekninger. Jeg står gjerne på toget bare det kommer fram i rimelig tid!
Jernbanen MÅ utbedres og nå er det regjeringen som er kraftig forsinket!!!!

Legg inn en kommentar

Personangrep, rasisme og anklager om rasisme slettes.
Ser du noe som bør slettes? Send meg en mail på utenjobb@gmail.com og skriv klokkeslett og navnet på innlegget som inneholder kommentaren som du vil klage på.
Skriv på norsk, svensk, dansk eller engelsk, alt annet blir slettet.
Signer gjerne med et eller annet navn slik at det er lettere for andre å svare på det du skriver.

-
Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide