tirsdag 3. mars 2009

Er det ikke ganske viktig da?

På norske flyplasser jobber tollerne etter prinsippet «jo mørkere, desto mer mistenkelig».


Er ikke det ganske viktig da?
Er det ikke viktig å ha kontroll på hvem som kommer inn i landet?
Vi har da tross alt over 18.000 illegale innvandrere i Norge som ingen har peiling på hvor er eller hvem er.

Og med det samme i bakhodet så syntes jeg denne også er veldig viktig:

• Ungdom med minoritetsbakgrunn føler seg ofte med rette forskjellsbehandlet av norsk politi. Politiet selv nekter for problemene, og vil heller ikke innføre en kvitteringsordning for dem som blir utsatt for såkalt «stopp og sjekk» på gata. Slik unngår man å få dokumentasjon på omfanget av ubegrunnede kontroller, og ikke minst hvem som rammes.


Igjen, når man har rundt 18.000 illegale innvandrere her i norge, er det ikke da viktig ås jekke at de som er her har papirene i orden? Er selv etnisk Norsk men jeg har blitt stoppet mange ganger i sånn "stopp og sjekk" når jeg har vært ute sent på kveldene eller nettene og syntes det er helt OK, jeg har jo ikke noe å skjule så hvorfor skulle jeg bry meg?
For min del kunne jeg blitt stoppa hver kveld, for som sakt så har jeg ingenting å skjule så da ser jeg ikke problemet med at politiet holder seg synlig og viser at de følger med.


Vedtaket er svært skuffende, men det følger trenden som startet med A-magasinets åtte siders lange portrettintervju i fjor høst: «En stemplet mann». Etter at Schjenken her fikk stå fram som det virkelige offeret i saken, har hverken norske medier, politikere eller offentlige organer sett seg tilbake. Det som ble gjort mot Ali Farah 06.08.07, er visst ikke lenger så viktig, eller for å si det med Schjenkens egne ord fra Sofienbergparken: «Nå har toget gått for denne mannen.»


Vel, er det virkelig så skuffende at Erik Schjenken ble frikjent for noe han urettmessig ble beskyldt for at finansministeren, sos-rasisme og stort sett hele media?

En svart mann ble liggende der en hvit mann ville fått hjelp, skriver Ola Melbye Pettersen.


Selvfølgelig så var det jo kjipt at Ali ble slått ned av en et anna narkovrag i parken, men det starter å bli ganske vanlig i disse multikulturelle dager men jeg ser ikke noen grunn til at noen skal bli kalt rasister forsi at de etterlater en som står oppe og pisser på ambulansesjåførene mens han er i narkorus. Jeg er 100% sikker på at uansett åssen farge Ali hadde hatt så hadde resultatet vært det samme..

MEN hvis Ali var hvit og Erik var mørk og det samme hadde skjedd så hadde INGEN ropt rasisme og DET er diskriminering av hvite.

Rasisme kortet blir stadig mer og mer brukt opp og ordet har snart mistet sin mening, husk det..

Media sviktet i Ali Farah-saken
----------------------------------------------------------------

13 Kommentarer:

Anonym sa...

Tipper dagbladet kommer til å fjerne bloggen din fra siden sin, selv om du har 100% rett i det du sier så er jo tross alt media mer eller mindre styrt av de rødgrønne APene og SVikerne.

Anonym sa...

Det er skremmende at personer som Ola Melbye Pettersen får uttale seg slik som dette i media. Hadde jeg som farget mann latt en hvit mann ligge igjen av de samme grunnene som det Erik log Ali ligge igjen for så hadde ikke jeg blitt kalt rasist, men da hadde Ola Melbye Pettersen vært der og kalt han jeg etterlot for rasist fordi at han pisset på meg.
Jeg har ingen respekt for slike onde folk som Ola Melbye Pettersen, for han skaper rasisme med å spesialbehandle oss innvandrere!

Anonym sa...

Kanskje vi burde melde oss inn i SOS Rasisme alle sammen for å få endret denne tulleorganisasjonen fra innsiden og få pælma ut landssvikere som Ola Melbye Pettersen fra organisasjonen.

Anonym sa...

nå må det blitt slutt på denne martyr sak. Folk er dritt lei hele ali. Er han ikke fornøyd reis tilbake. Det er mange andre som har opplevd verre ting i samfunnet på de områdene. DAgbladet bør også skjerpe seg med denne invandrer propaganda. Nok _er nok !

Anonym sa...

Det beklaglige i all offentlig debatt om innvandring er at uttrykk for fremmedfrykt sidestilles med rasisme. Jeg registrerer at av de kniv og skyteepisoder i Oslo utføres av nye landsmenn eller asyslsøkere, og at asyslsøkere står å selger dop i store mengder ved Akerselva. Å kalle meg rasist fordi jeg uttrykker redsel for dette og uro er å gjøre meg en grov urett. Sålenge SOS rasisme og deres likesinnede stempler alle som rasister skjønner de ikke at FRP med dette bare vinner mer og mer oppslutning som i neste instans medfører sannsynligvis diskriminering. Viser også til Bekkemellem sin uttalelse om hijab og likestilling i dagens VG.no.

Anonym sa...

mener dere helt seriøst at det skal være greit for meg å bli stoppet på flyplasser og på gata av politiet med mitt norske pass bare fordi jeg er mørk i huden?? og argumentene deres er at afrikanere selger dop langs akerselva og 18000 illegale innvandrere?

Anonym sa...

Akkurat som en som kler seg som om han kan mistenkes å tilhøre en MC-bande må regne med å kunne bli stoppet for kontroll av politiet, må dessverre folk som deler medfødte yttre trekk (utseende) med grupper som er sterkt overrepresentert i kriminalstatistikk regne med det samme. At dette rammer lovlydige borgere som føler seg mistenkt for å være noe de ikke er, er uheldig og ikke ønskelig, men et nødvendig onde. Dette tror jeg alle oppegående mennesker forstår. En hver mistanke er en generalisering basert på tidligere erfaringer. Hadde ikke politiet og tollere opptrådt på denne måten hadde f.eks knapt noen smuglere blitt tatt. Du burde heller bli forbannet på de kriminelle som deler ytre kjennetegn med deg som fører til stigmatisering av folk med ditt utseende, enn å bli forbannet på politiet.

Anonym sa...

Så klart er det helt greit. Har du ikke noe å skjule bør det heller ikke plage deg at du blir stoppet. Som 18-åring med fersk lapp og ny bil ble jeg ofte stoppet av politiet i trafikken uten grunn, for å sjekke om bilen var min - jeg er hvit, blond og blåøyd - noe som var helt greit for meg, da jeg ikke hadde noe å skjule. Jeg skrek ikke ut om "diskriminering mot unge" av den grunn, fordi jeg forsto godt at jeg kunne se mistenkelig ut i en litt vel dyr bil for en unggutt. På samme måte bør dere skrikhalser som kaller alt "diskriminering" gå i dere selv og se om dere kan fjerne grunnen til at nordmenn er skeptiske til mørkhudete - som f.eks. smuglere, langere, drapsmenn, voldtektsmenn, ransmenn, og så videre. Og hvorfor skriker dere ikke opp om diskriminering mot polakker; hvor mange ærlige øst-europeere blir vel ikke fulgt ekstra godt med på i elektrosjapper på grunn av deres landsmenns banderøverier?

Anonym sa...

Kommentakrene deres er en sammensurium av de fleste rasistiske og ikke minst nasjonalistiske argumentene en kan pugge seg til ved å lese en uoriginal Vigdis hjemmeside:
Er noen uenig i og åpent kritiserer samfunnet er den en "LANDSVIKER" (jeg kan nok tenke meg hva du ville gjørt med disse om du, gud bevar, noen gang skulle ha noe form for makt i landet vårt).
Blir en diskriminert er det HANS/HENNES EGEN SKYLD for at han/hun tilhører den etniske gruppen som blir diskriminert. Fiks det sjølv! Ta ferie fra jobben, kjør barna til bestemor og gå fang dinne uærlige, tidligere landsmenn! Ingen av dere har forøvrig nektet for at det finnes diskriminering, men har bare poengtert at det er som fortjent (skulle sett reaksjonen din om det gjaldt deg og for noe annet enn en trafikkontroll)
VI HAR ANDRE GREIERE MINORITETER, og de klarer å oppføre seg. Blir vi bare kvitt disse mørkhudede her på noen måte så blir samfunnet vårt tip-top igjen. Vi holder litt kjeft og ser en annen vei mens et par av våre enda mindre moralske landsmenn herjer litt, så kan barnebarna våre ha en trygg framtid igjen. Høres ut som en grei løsning for en ukritisk og enkel sjel, men det er akkurat gjennom en slik tankegang at rundt 7 mililoner jøder, sigøynere og funksjonshemmede ble utryddet (noe som i historiens ultimate oyeblikk av ironi hardnakka benektes av NYnazister rundt hele verden. Ikke av gamle nazister som var der og vokta konsentrasjonsleir, men av idioter som drømmer om å være dem! LOL)

Anonym sa...

Forfatter av kommentaren overfor forsøker å tillegge de andre kommentarforfatterne her meninger de ikke har uttalt.
Det er ingen her som har sagt at en er medskyldig i de ugjerninger som blir utrettet av personer en kan være så uheldig å bli satt i bås med. Det er heller ingen her som verken har sagt at en bærer skyld for å tilhøre en etnisk gruppe eller at uskyldige fortjener å bli diskriminert. Det som er sagt her er at slik forskjellsbehandling er forståelig, rasjonelt og nødvendig.

Tankegangen bak argumentene her kan påstås å bli praktisert av all politi over hele kloden. Å påstå at denne tankegangen er lik det nazistiske lederskapets rasediskriminerende ideologi er i beste fall en grov skivebom.

En svakhet ved debatter hvor rasismekortet dras frem er at debattantene nær sagt aldri setter spørsmålstegn ved om man deler samme definisjon av begrepet rasisme. Hvis en person har en helt annen oppfatning enn en annen om hva dette begrepet omfatter, uten at man en gang er klar over det, blir debatten fullstendig tåpelig og bortkastet. Rasismebegrepet er blitt så diffust for folk flest at man ikke vet helt hva folk som blir kalt rasister anklages for. Dette benytter rasismeanklagere (bevisst eller ubevisst) til fulle.

En forutsetning for å kunne anklage noen for rasisme burde i det minste være at en har en klar formening om hva rasisme er. Det mistenker jeg at de fleste anti-rasister ikke har.

secret ninja sa...

jeg skammer meg over hvordan vi behandler våre nye landsmenn.
rettprinsippet er at man er uskyldig til bevist motsatt. rutinesjekking er feil.
jeg er prinsippiel motstander av det.
Ali ble en person non grata da han var sinna på norge etter at han våknet.
det at han satte hendelsen i parken inn i en større
imperialistisk setting ble for mye for media.
så nå er kortene snudd på hodet.
lover deg du aldri ser kohinoor igjen på nrks lille julaften sending.

Anonym sa...

Petter innlegget til Ali i Ny Tid var rasistisk PISS, men det er vel for mye forlangt at du kaller en spade for en spade.

Anonym sa...

Jeg synes det var bra at Ali Farah og Kohinoor buset ut med våset sitt.
Han ble offer for en afrikansk voldsmann og en misforståelse av helsepersonellet som skulle ha hjulpet han. Hadde det ikke vært for denne uheldige hendelsen hadde han ikke stått fram og gitt et ansikt til de fordommene mange innvandrere har til nordmenn og vesten. Hans mer enn tvilsomme uttalelser åpnet opp for debatter rundt innvandring som få offentlige personer ville ta i med en ildtang. Selv om dette var alt annet enn intensjonen hans fortjener han egentlig en stor takk for sitt bidrag.

Legg inn en kommentar

Personangrep, rasisme og anklager om rasisme slettes.
Ser du noe som bør slettes? Send meg en mail på utenjobb@gmail.com og skriv klokkeslett og navnet på innlegget som inneholder kommentaren som du vil klage på.
Skriv på norsk, svensk, dansk eller engelsk, alt annet blir slettet.
Signer gjerne med et eller annet navn slik at det er lettere for andre å svare på det du skriver.

-
Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide