torsdag 19. mars 2009

Nytt lavmål!

Og hijab debatten når et nytt lavmål.
Denne gangen er det ei muslimsk jente som sutrer over at hun ikke fikk jobbe med hijab på en 7-eleven på Torshov i Oslo.

Tanveer hadde ikke på hijab da hun var i jobbintervju med den samme sjefen fordi hun begynte med hodeplagget dagen før hun skulle begynne på 7-eleven.

- Jeg prøvde den i butikken for første gang dagen før min første arbeidsdag, og fikk ikke lyst til å ta den av, sier Tanveer.

Hun mener det er irrelevant hvor lenge hun har gått med hijab.

- Nå er det en del av min identitet, sier Tanveer.

Neste gang jeg skal søke jobb så skal jeg kle meg skikkelig og hvis jeg får jobben så skal jeg møte opp i vikinghjelm på første arbeidsdag og påstå at det er en del av identiteten min for jeg har jo tross alt gått med den en dag eller to. Eller kanskje finnlandshette? "Nå er det en del av min identitet" For noe forbanna tull! Er det rart flere og flere nordmenn vender seg imot muslimer???

Har en liten opplysning til dere muslimer som måtte lese dette, det er nettopp slike saker som skaper "fremmedfrykt" og "fordommer" som venstresiden har tatt patent på å si.

Kan jo legge til at det er krav til hva slags tøy man ikke kan gå med på 7-eleven.
- Hijab bryter med 7-elevens uniformsreglement. Vi kan for eksempel ikke jobbe i shorts, treningsbukse eller bikini, sier Catalgöl.

Forresten, nudister sin identitet er å være NAKNE, kanskje de skal starte å kreve å få jobbe nakne i service bransjen? Nam nam, en mann eller ei dame på 62år som står naken på 7-eleven og serverer deg pølser.. mmmmmmmmmm...

Fouzia (20) ble nektet å jobbe med hijab

28 Kommentarer:

Anonym sa...

nå er det endel av min identitet etter ett par dager, ja jeg mistenker en setup her av våre snille islamist venner...

Anonym sa...

ganske arig lesing dette her og eg er enig i det du sier :)

"men herregud da! eg har gått med hijab i 1 helt døgn; dette er en del av min identitet!" :o
Latterlig enkelt å se hvilke følelser og tanker dette utspillet spiller på og eg er helt enig i at det er slik oppførsel som gir liv til det du kaller "fremmedfrykt" osv.

Anonym sa...

du kan kalle det din identitet om du vil. Din indetitet kan vaere a ga naken pa arma hele dagen, men hvis du skal bo i Norge for du rette deg etter var kultur og vare regler og ikke forvente at vi skal rette oss etter dine. Jeg har ingenting imot Muslimer mer enn jeg har imot andre religiose, men dere far holde trua for dere selv. Og ikke forvente spesial behandling, ille nok at vi har statskirke, trenger ikke flere religiose frynsegoder.

Anonym sa...

Ganske forunderlig det hele. Når VI, etniske norske kvinner og menn, reiser rundt i verden, da er det VI som skal rette oss etter de forskjellige lands skikker. Hvis der er så grusomt vanskelig å rette seg etter skikker og regler i Norge, så er det jo faktisk bare å reise tilbake der de kom fra. Kan det være så vanskelig da?

Anonym sa...

Og her klør de seg i hodet og lurer på hvorfor FRP og "antimuslimske" uttalelser får stor støtte. Folk begynner å bli drittlei, rett og slett. Og det er synd, siden det vil føre til mer hat og rasisme. Gid vi hadde satt litt krav fra dag en slik at ingen særegne grupper fikk ture frem med sin klaging og sine krav.

Hvorfor skriver ikke SV avisen Dagbladet om disse med turban og kalotter? Hmm...

Anonym sa...

Helt ufattelig som mange andre saker. Jeg har jo selv lenge vært av den oppfatning at det egentlig er helt OK med muslimer i samfunnet. Tingen er jo bare det at de krever mer og mer plass og ikke minst at de krever at vi tilpasser oss dem mens de selv ikke skal tilpasse seg oss. Det er jo en motsatt diskriminering som er på vei med kraftige undertoner fra de som er involvert. Ikke gøy i hele tatt. En nasjon er jo bygget på nasjonens verdier og da kan jo ikke en gruppe komme inn og kreve at nasjonens verdier endres på grunn av gruppens religion. Nok en i beltet.. Holdningsendring hos landets muslimer eller så har vi store samfunnsproblemer i møte :(

Anonym sa...

Å kreve å få arbeide med hijab på seg, når det da strider mot uniformsreglene, er bare patetisk. Hva med de med piercing, det fins mange plasse hvor man ikke har lov å ha det på seg på arbeid. Er ikkje percing en del av din identitet?

Når man skriver under på en jobbkontrakt, er det ikke bare for gøy. Les den nøye før du skriver under, så ser du kanskje om det står noe om uniformer der. Det hjelper ikke å komme løpende etterpå å klage sin arme nød.

Om Hijab skal bli tillatt, da burde de jaggumeg tillate vikinghjelm som nevnt over. Nå dreier det seg bare ut i syt og klaging, enkelt og greit. Dere gjør det bare vanskelig, i stedet for å gjøre det lett, å følge reglementet som vanlige folk.

Sunt folkevett kalles det, sunt folkevett.

Anonym sa...

Sukk og stønn.. (på en fin måte)
I min jobb er det ikke tillatt med private klær.. sånn er det bare..

Selvfølgelig er jeg åpen for andre skikker, skulle da bare mangle!?
På 7-11 er det ikke tillatt med shorts bak disken f.eks., ok, sånn er det.. Kanskje det er tillatt i Brasil?!?
Men nå er det nå sånn at vedkommende er i Norge, og da synes jeg det er ren "folkesikk" å innrette seg etter landets regler og normer. (jaja, nesten det samme, regler og normer)

For å sette det litt på spissen, for å "promotere" Norge.. Vi har Moske her til lands, sikkert mere enn en (?) Kunne en norsk evangelisk luthersk gruppe, i et muslimsk land, bygge en kirke?
(Nå tråkker jeg sikkert skikkelig i salaten, men jeg må nå kaste spm ut og se responsen)

Hilsen kanskje litt uvitende?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Jeg har aldri sett en medarbeider på 7-11 med et hodeplagg. Aldri. Er vel fordi det er del av reglene? 7-11 skal få lov å bestemme dette selv, men har de reglement om å ikke ha hodeplagg på under jobben, så er det reglene - ferdig.

Ved ansettelse burde hun ha fått vite om disse reglene, og kan da ikke ha godtatt jobbkontrakten uten å ha annerkjent og akseptert disse reglene.

Anonym sa...

nå må dere skjerpe dere med rasistiske blogger (mener ikke alle ovenfor men visse). personen som nektet jenta med å jobbe med hijab er faktisk av utenlands opprinnelse. kanskje muslim det vet jeg ikke. men regler er regler så det finnes faktisk mange utlendinger som prøver seg på sånne småting for å få oppmerksomhet (i likhet med Siv). det meste kommer an på enkeltpersoner selv om de er muslimer eller ikke muslimer. ingen kommer videre i denne saken før dere har forstått dette.

Anonym sa...

Det øyeblikket du plutselig henvente deg til alle muslimer og pekte på hva en av dem gjorde, så tror jeg nok du kan fjerne hermetegnene på "fremmedfrykt" og "fordommer" i ditt eget tilfelle, er jo klassisk tilfelle på hva begge deler er, eller kanskje du skriver formanende til alle oss nordmenn i hele norge hver gang noen gjør noe teit og havner i avisa også. :)

Anonym sa...

Hei nå er det kommet seigdamer i butikkene!!
Snart kommer det krav fra alle muslingene og venstrevridde apekatter om at vi må kle de opp i burka og hijab fordi det støter de muslimske verdiene(jeg ler meg ihjel)..

Anonym sa...

hijab = kvinnediskriminering, enkelt og greit... men det virker som de som bruker plagget ikke ser skogen for bare trær... Og forresten, jeg kan ikke komme på andre hodeplagg som er diskriminerende...

Anonym sa...

Er det ikke litt merkelig, dette? Sjefen for Reitan Servicehandel, som eier 7-eleven sier jo at det er greit om folk går med hijab. Altså en ren misforståelse av sjefen for den avd. av 7-eleven. INTET ANNET!
Så hvordan vil du at din dumme blogartikkel skal oppfattes, annet enn som en trangsynt idiotnorsk FrP-holdning? Folk i din kategori likte jo heller ikke nordlendinger, da de var innflyttere til Oslo.

Anonym sa...

Interessant. Jeg har jobbet mange år på 7-Eleven og vet at uniformsreglementet er strengt. Men dersom ledelsen i Reitan Servicehandel faktisk tillater hijab så må jenta få lov til å gå med det på jobb. Greit nok det altså, men for meg virker det som denne jenta bare er vanskelig og skal prøve å skaffe seg oppmerksomhet. Å bruke hijab i én dag for så å føle seg diskrimert av å ha blitt nektet å bruke hodeplagget dagen etter på jobb blir for dumt. Ingen grunn til å helle i mer bensin i bålet!

Anonym sa...

Spise, sove, arbeide, pule og dusje med hijab.
hijab rocks!

Anonym sa...

er du i Norge skal du følge norske regler skikker. det er ikke så jævelig rart at vi er dritt lei av alle de sytende og klagende muslimene her til lands. men vi har jo en så forbanna naiv regjering, så det er på tide at vi får på plass en skikkelig en som kan sette disse muslimene på plass, så vi slepper denne klagingen helle tiden.

Anonym sa...

Hijab en en tilbakestående skikk fra middelalderen og ingen bedrift bør tillate at ansatte forulemper kleskodeksen med slike avskyelige islamistsymboler.

Anonym sa...

"En del an min identitet" etter en dag. Det minner litt om ungdomsskolen, da hadde man vært sammen hele livet om man hadde vært sammen en ukes tid.

Andrej Iacobowich sa...

"Hijab en en tilbakestående skikk fra middelalderen..."

Dette fortjener en klargjøring: På den tiden var hijab utelukkende et praktisk plagg som beskyttet mot ørkenvind, sol og sandstormer, og hadde ingen religiøs betydning.

Det var først for 30-40 år siden at den islamistiske bevegelsen adopterte plagget som symbol.

Så hijab har ingen lang religiøs tradisjon, og er snarere et politisk enn religiøst symbol.

Anonym sa...

"Er det ikke litt merkelig, dette? Sjefen for Reitan Servicehandel, som eier 7-eleven sier jo at det er greit om folk går med hijab. Altså en ren misforståelse av sjefen for den avd. av 7-eleven. INTET ANNET!"

Nå spørs det jo om plutselig endret mening for å ikke skape dårlig PR. Jeg har desverre en sterk mistanke om at det er det som er grunnen, og det er deprimerende. Ingen har baller til å si det de mener her i Norge.

Da jeg først hørte om hijab-saken trodde jeg aldri det skulle bli et så stort problem, men det er noe som engasjerer mange.

Personlig hadde jeg ikke hatt så mye imot å møtt noen med hijab på en 7-11, men siden pieringer (og i noen tilfeller) tattoveringer ikke er tillatt så er jeg imot det av prinsipp.

Og de som kommer med argumentet at de skal troppe opp naken eller med vikinghjelm; dropp det. En spade er ingen rive.

Anonym sa...

Når sjefen i den angjeldende butikken heter Suat Catalgöl, er det vel lov å anta at han er av tyrkisk avstamning, og at han kjenner meget godt til hva hijaben symboliserer. At han sier nei, sier vel med all tydelighet at det ikke er noen grunn til å jatte med Islamistene og hijab-brukerne. Og det er heller ingen grunn til å generalisere. Noen lar seg integrere, som hr. Catagöl, andre ikke. Og de som tilhører den siste gruppen kan med fordel pakke snippesken.

Anonym sa...

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article722052.ece

Roy Robin sa...

Når vi søker en jobb godtar vi jo også det regelverket og den uniformen som brukes i jobben. Det virker som om dette er radikalislam. Her går hun på jobbintervju uten, og har ikke brukt hijab tidliger. Men når jobben er sikret stiller hun opp i det politisk og kvinneundertrykkende plagget. Er det for å provosere? Jeg tror det.

Anonym sa...

Snikislamifisering.

Anonym sa...

Fisering??

Anonym sa...

Kanskje ikke så rart heller da..

Legg inn en kommentar

Personangrep, rasisme og anklager om rasisme slettes.
Ser du noe som bør slettes? Send meg en mail på utenjobb@gmail.com og skriv klokkeslett og navnet på innlegget som inneholder kommentaren som du vil klage på.
Skriv på norsk, svensk, dansk eller engelsk, alt annet blir slettet.
Signer gjerne med et eller annet navn slik at det er lettere for andre å svare på det du skriver.

-
Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide