mandag 16. mars 2009

Kommer egentlig ikke som et sjokk

Med massakrene i USA og Tyskland friskt i minnet så kommer det egentlig ikke som noe sjokk når det er blitt avslørt at en ung gutt hadde planer om å drepe folk på skolen sin i dag. Desverre så finnes det veldig mange personer i verden med et sykt behov for oppmerksomhet og å true med noe slikt gir jo veldig mye oppmerksomhet.

Om det var alvorlig ment eller bare ment som en stygg spøk håper jeg ikke kommer til å ha noe å si med tanke på straff for denne personen for slikt bør slåes hardt ned på uansett.

Håper det ikke kommer til å skje noen flere slike massakre rundt om i verden, selv om jeg desverre regner med det :(

Nordmann avslørte dansk skolemassakre-plan
Nordmann avslørte skyte-trussel
Trussel om skoleskyderi i Helsingør
Norsk 16-åring tipset om trusler mot dansk skole

20 Kommentarer:

Anonym sa...

Sånt skjer i Norge snart, bare vent. Har vært flere nesten-tilfeller/eventuelt kødding her til lands. Men en eller annen gang smeller det. Mobbeofre/ensomme tapere finnes på alle skoler. En av disse har sikkert (uten foreldrenes viten) tilgang til pappa's våpenskap + er psykisk syke.

Grøss

Anonym sa...

uh... Hvorfor oppfører folk som som om dette SKAL skje her til lands også?
Greit, det er psykopater overalt men dette kan skje Nårsomhelst og hvorsomhelst. Og hvis det ikke har skjedd ennå så hvorfor skal det liksom skje i nær framtid?

Anonym sa...

"Med massakrene i USA og Tyskland friskt i minnet...."
Bare jeg som reagerer på at Finnland ikke er nevnt? Finnland er ihvertfall det som er friskest i mitt minne, før episoden nå i Tyskland.

Anonym sa...

Tror du virkelig at Norge vil slippe unna denne "bølgen"? Er da masse mobbing på norske skoler. Hvis jeg hadde hatt tilgang på våpen da jeg ble mobbet for 10-15 år siden så hadde jeg garantert utført en skolemassakre. Jeg tenkte på hvordan jeg kunne drepe de og sånt. Tenk hvis jeg hadde tilgang på våpen? Det finnes garantert 100 stk rundt om i landet som tenker akkurat som jeg gjorde for 10-15 år siden. Du kan ikke benekte at det kommer til å skje en massakre før eller siden. Jeg overlevde, men det er ikke alle som takler det, de klikker mentalt.

Anonym sa...

Skremmende innlegg mr anonym 23:06. Faktisk så skremmende at leserne her inne kanskje bør vurdere å kontakte politiet? Det finnes vel ingen garantier for at den syke hjerna di ikke fortsatt har denne drepe-lysten?

Anonym sa...

Er du idiot mr blogger? Det står jo i artikkelen at dette ikke var annet enn tomme trusler / guttestreker.

Faktisk står det ikke en dritt om at dette var offentlige trusler.. sikkert en paranoid taper uten sosiale antenner som misforstår noe som blir sagt på kødd i et chatterom.. latterlig at det i det hele tatt er en sak..

Anonym sa...

Haha, det var jo maaange år siden. Det er ikke noe jeg tenker på nå liksom - utenom nå som det er aktuelt. Det var et eksempel. Mange som har det vondt som sikkert utfører en massakre før eller siden.

Slapp av, jeg har det helt fint nå. Vil ikke drepe noen. :p

Anonym sa...

Først av alt: Hvorfor poster dere som anonyme? Bare feigt pakk som ikke tør å stå for det de "mener", poster anonymt..

Til saken:

"Anonym sa...
Skremmende innlegg mr anonym 23:06. Faktisk så skremmende at leserne her inne kanskje bør vurdere å kontakte politiet? Det finnes vel ingen garantier for at den syke hjerna di ikke fortsatt har denne drepe-lysten"

Kanskje vi heller skal melde mobberne til politiet? I alle skolemassakrene (og andre typer massakrer) er det mobbere, psykiske terrorister og annet avskum som har dyttet gjerningsmannen/kvinnen over kanten, og dermed foresaket hele hendelsen. Jeg tipper du er en av de, anonym, siden du ikke har forståelse for følelsene til personen (mobbeofferet!) du angrep. Alt har en årsak, en psykopatisk skolemassakrør handler ikke uprovosert.

En annen ting, når vi først er inne på emnet: Hvorfor har enkelte et så anstrengt forhold til det å ta liv? Vi er alle mordere, på en eller annen måte. Hvem har vel ikke indirekte drept en ku, kylling, sau eller fisk, for å skaffe mat? Forskjellen er at vi kan hente produktet ferdig i frysedisken, det er alt. For 200 år siden måtte alle mennesker ta liv på egenhånd. Og med moderne vitenskap har vi funnet ut at mennesket er en dyreart på lik linje med kuer. Regn ut resten selv. Jeg vet bare at jeg aldri hadde spist kjøtt om jeg måtte slakte kuer og griser selv. Kanskje det forklarer det nevrotiske og hykleriske forholdet vi har til mord, uavhengig av om det gjelder mennesker eller andre, mindre intelligente dyr.

digresjon/off

Bare en aldri så liten oppvekking... Prinsippet må ivaretas.

Anonym sa...

Anonym eller et fornavn og en bokstav, samme opplegget. Like anonymt begge deler og dermed så havner jo du under denne kategorien "Først av alt: Hvorfor poster dere som anonyme? Bare feigt pakk som ikke tør å stå for det de "mener", poster anonymt.." CH...........

Anonym sa...

Utrolig dårlig unnskyldning for din egen feighet.

Et fornavn samt initial for etternavn muliggjør identifisering, og bidrar i tillegg til økt oversikt over debatten. "Anonym" gjør ingen av delene.

Anonym sa...

Jævla Fettoter

Anonym sa...

Haha, Christian. Er så herlig med bedrevitere som deg. Er du klar over hvor mange som heter Christian? I disse bloggene kan man dessuten kalle seg hva pokker man vil. Dersom jeg var "feig", som du kaller meg, så kunne jeg jo bare diktet opp et navn?

Artig med sånne som ikke ser forskjell på mennesker og dyr.

Btw: du har vel aldri dusjet deg du? Tenk på alle bakteriene som dør da?

Snakkes gamlefar!

Herlig at du i tillegg sier at jeg ikke har følelser for mobbeofferene. Har jeg nevnt det noen steder?

Jeg ser også at du lurer på hvorfor vi har et anstrengt forhold til drap. Nei altså... Vi kan jo godt ta knekken på noen? Du nevner jo at dyr blir slaktet osv... Klart vi bør slakte hverandre også. Ting å slakte Siv Jensen!

Anonym sa...

http://www.dagbladet.no/2009/02/06/kultur/biologi/charles_darwin/darwinisme/4722376/

Du er redd for å innrømme at du er et dyr. Men for all del. Du tror at mennesket ble skapt av et fantasivesen for omlag 6000 år siden.

Kondolerer...

Anonym sa...

Dette kommer nok til å skje i fremtiden, i Norge. Tragisk nok. Det skal ikke så sinnsykt mye til tror jeg, bare kjør den "rette" personen over kanten. Og med "rette" mener jeg personer som faktisk har tilgang til våpen.

Men, man kan alltids håpe på at vi slipper en slik greie her i landet.

Anonym sa...

Jaja, bra at noen kødder med skolemassakrer en gang i blant.
Trenger en latter i hverdagen ^^.

Anonym sa...

Beklager å ødelegge moroa, men dette er en tidvis populær aktivitet på et visst "imageboard" kalt 4chan på internett, men det er sjeldent noen av truslene blir realiserte, bra noen tar truslene seriøst uansett. Var personlig til stede ved denne truslen. Lulz.

Anonym sa...

Jamen Christian da. Hvor dum ER du egentlig? Ingen betviler darwinisme mindre enn meg. At mennesker stammer fra apene er et ubestridelig faktum. Men du har gått glipp av noe vesentlig: nemlig at vi UTVIKLER oss. Neandertalere og mennesker er ikke det samme. Pdd er mennesker det suverent mest intelligente vesen på jord, og hvis du fortsatt ikke forstår at en sammenligning med dyr blir flåsete, så foreslår jeg at du tar deg en tur til hjernekrymperen din.

PRØV å fatte at menneskeslakting og dyreslakting er to VIDT forskjellige ting. Dyr dreper dyr for matens skyld. Men mennesker trenger ikke drepe mennesker for mat. Vi har fysiske og psykiske forutsetninger for å klare oss uten.

Anonym sa...

H. Christiansen:

"PRØV å fatte at menneskeslakting og dyreslakting er to VIDT forskjellige ting."

Hvorfor? Det er her du kjører i grøften, kompis. Hvordan kan tilfellene være forskjellige, når du akkurat sa deg enig i at mennesket er en dyreart?

Hunder, hester, mennesker, sauer, kyllinger - hva har de til felles? Mennesket er mest intelligent, ja, selvfølgelig. Men jeg gjentar: Hva har de til felles?

Svar: De har alle samme opphav. Og utrolig nok har samtlige også hjerne, og dermed en 'intelligent' bevissthet. Fungerende nervesystem har de også. Kombinert utgjør disse egenskapene evnen til å resonnere, selv om hesten ikke kan fortelle deg dette. Hva vet du om hva den føler når den geleides inn i slakteriet, og på veien ser en annen representant av arten dens bli skutt i hodet med en boltpistol? Gi meg et konkret eksempel på en studie som har vist at hester, kuer, griser og sauer ikke evner å føle frykt, angst, eller til og med dødsangst.

Håper du er ydmyk nok til å se din egen dobbeltmoral i denne saken.

Anonym sa...

Selvsagt har dyr følelser de og. Men her var det snakk om dyr vs dyr og mennesker vs mennesker. Dyr lever i en helt annen verden enn mennesker: de MÅ ta hverandres liv for å eksistere (survival of the fittest).

Du forsøker å normalisere drap mellom mennesker, noe som i mine øyner er absurd, uetisk, kvalmt, smakløst og uintelligent. Vi har intelligensen og fysikken som skal til for å klare oss UTEN kannibalisme, derfor blir en sammenligning lite relevant. Dyr er dyr og mennesker er mennesker. Dette må du prøve å forstå!

Du kan godt diskutere hvorvidt vi mennesker har rett til å drepe dyr, men det er en HELT ANNEN diskusjon, som jeg ikke ønsker å ta stilling til her.

Anonym sa...

Det skulle jo bare mangle også da!!

Legg inn en kommentar

Personangrep, rasisme og anklager om rasisme slettes.
Ser du noe som bør slettes? Send meg en mail på utenjobb@gmail.com og skriv klokkeslett og navnet på innlegget som inneholder kommentaren som du vil klage på.
Skriv på norsk, svensk, dansk eller engelsk, alt annet blir slettet.
Signer gjerne med et eller annet navn slik at det er lettere for andre å svare på det du skriver.

-
Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide