lørdag 28. mars 2009

Ja det er bare å slå av...

Mens mange maser om å slå av lysene i en time i dag så lar jeg rett og slett være.
Og det er av den enkle grunn at når jeg slår av lysene i huset så må varmeovnene jobbe litt ekstra for å dekke de varmekildene som lysene faktisk utgjør.

Dessuten så tror jeg ikke det er så mye bedre for miljøet å brenne stearinlys enn å bruke litt strøm.

Men for all del, hvis det gjør hverdagen din bedre og du føler deg bedre så er det jo bare å slå av lysene :p

Vil heller anbefale alle om å bytte ut pærene sine med LED pærer, bruker mer eller mindre ingenting strøm men gir desverre heller ikke noe særlig varme.

Tilsvarer 2,6 millioner slukkede lyspærer
Mørkt over hele landet
Norge skal slukke lyset for klimaet
Slukker lyset for miljøet
Nå slukkes lysene
Syklet inn Earth Hour med energimaraton
Her går operaen i svart

8 Kommentarer:

ikke en av flokken sa...

hehe. det blir jo litt som det jeg leste om den nintendo wii fit tingen for litt siden. folk følte at de hadde gjort en så bra innsats at de gjerne unnet seg en ekstra sjokolade den dagen. er nok en del som bruker litt ekstra strøm etter at den timen er ferdig. jeg kommer ikke til å slå av noen lys i kveld.

Anonym sa...

Jeg tror nok ikke meningen er at man skal spare så uendelig mye strøm akkurat den timen. Det har jo en effekt, selvsagt, men slik jeg har forstått det så er det bevisstgjøringen på at vi må spare enegi som er det essensielle her. De fleste oppegående mennesker vet at det er varmen som trekker mest strøm. Men en time uten lys, får deg faktisk til å tenke litt, iallfall gjorde jeg det, kanskje klarer vi oss med mindre energi? Osv...

Admin sa...

"- Som forventet slo kampanjen lite ut på det totale effektforbruket, da lys trekker en svært liten del av det totale forbruket i bygninger. Kampanjen hadde dermed en mer symbolsk og visuell effekt. Totalt sank forbruket med 104 000 kW noe som tilsvarer 2,6 millioner 40 watts lyspærer klokken 20.30, sier Morten Schau som er informasjonssjef i Hafslund Nett. "

Anonym sa...

Det er jo ikke akkurat selve energimengden som spares som har noe å si, dette er jo først og fremst en markering for å vise at vi bryr oss om miljøet, og for å vise for verdenslederene at vi bryr oss om kloden vår! Jeg tror og det var en bevisstgjøring for mange som ble med på aksjonen.

Zzzzzzz sa...

Zzzzzzzz

Anonym sa...

Nesten litt festlig å se alle som har misforstått Earth Hour. ;) Se hva de to anonyme over her har sagt, _der_ har du meningen med Earth Hour! :)

Egg sa...

Omg, bloggeier breker igjen. Om en av dine venner eller i familien din ble revet fra deg i en trafikkulykke f.eks.:
det avholdes så en markering med to minutters stillhet på den omkomnes f.eks arbeidsplass, eller kanskje skole. Er dette bare dumt og latterlig?? Dumt og latterlig, fordi du får jo ikke tilbake kompisen din eller kanskje broren din?? Det var ingen som forsøkte å redde verden i går, men slike markeringer skal bevisstgjøre og sette miljøsaken på dagsorden. Frpvelgere vel som jeg trodde relativt bevisstløse da???

Kjells Engler sa...

Ikke gjør som mora di sier lzm...

Legg inn en kommentar

Personangrep, rasisme og anklager om rasisme slettes.
Ser du noe som bør slettes? Send meg en mail på utenjobb@gmail.com og skriv klokkeslett og navnet på innlegget som inneholder kommentaren som du vil klage på.
Skriv på norsk, svensk, dansk eller engelsk, alt annet blir slettet.
Signer gjerne med et eller annet navn slik at det er lettere for andre å svare på det du skriver.

-
Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide